Matematika
Vyučujúca: Mgr. Andrea Červeňanská
Matematika
2. ročník: Časová dotácia: 5 hod./týž.:
M |
T |
Téma |
Obsahový štandard |
Poznámky |
IX. |
1. |
Úvodná hodina, BOZP, hodnotenie predmetu 1 Učebnica, čo nás čaká 1 Zavedenie zošitov na MAT 1 |
|
|
|
2. |
Určovanie počtu do 20 4 G: kreslenie, dokresľovanie 1 |
Prirodzené čísla od 0 do 20. Určovanie počtu. Počítanie počtu po jednom, po dvoch. Utváranie skupín predmetov. Pojmy na orientáciu v rovine, v priestore a iné hlavné a vedľajšie pojmy. Orientácia v rovine a priestore.
|
PZ 1: s. 2, 3 U: od s. 2 PZ G 1: s.2 |
|
3. |
Porovnávanie a určovanie počtu do 20 1 Číselný rad a pojmy usporiadania 2 Dopĺňanie do daného počtu 1 G: Uzavretá a otvorená čiara 1
|
Porovnávanie čísel. Číselný rad a pojmy: pred, za, hneď pred, hneď za. Priraďovanie predmetov, ktoré k sebe patria. Vytváranie skupín s daným počtom. Uzavretá a otvorená čiara. |
PZ 1: s. 4 – 7 U: od s. 2 PZ G 1: s. 3 U: od s.76 |
|
4. |
Počítanie do 20 bez prechodu cez základ 10 1 Poradie. Určovanie počtu do 20 1 Odčítanie do 20 bez prechodu cez základ 10 1 Sčítanie a odčítanie do 20 bez prechodu cez základ 10 1 Úlohy typu: O koľko viac? O koľko menej?1 |
Sčítanie a odčítanie do 20 bez prechodu cez základ 10. Súčet a rozdiel. Precvičovanie radových čísloviek. Rozklad čísel na desiatky a jednotky. Riešenie úloh typu: O koľko viac? O koľko menej? |
PZ 1: s. 8 –12 U: od s. 6
|
|
5. |
Vzťah medzi sčítaním a odčítaním 1 Počítanie spamäti bez prechodu cez základ 10 1 Záverečné zhrnutie a overenie vedomostí 1 G: Priama a krivá čiara 1 G: Rozlišovanie geometrických tvarov 1 |
Porovnávanie počtov a zápis odpovede. Sčítacie a odčítacie rodinky. Pamäťové spoje v obore do 20 bez prechodu cez základ 10. Tvorba príkladov na sčítanie a odčítanie k danej situácii. Priama a krivá čiara. Rozlišovanie geometrických tvarov. |
PZ 1: s. 13 Príloha – stĺpčekové príklady – numerické U: s. 13 PZ G 1: s. 5, 6 U: od s. 76
|
X |
1. |
Sčítanie s prechodom pomocou rozkladu 4 Priame a krivé čiary. Bod 1
|
Sčítanie do 20 s prechodom cez základ 10 rozkladom druhého sčítanca. Rozlišovanie priamych krivých čiar. Pojem bod. |
PZ 1: s.14 – 17 U: od s. 14 PZ G 1: s. 7 U: od s. 76 |
|
2.
|
Sčítanie pomocou dopočítania 3 Sčítanie pomocou grafického znázornenia 2 |
Sčítanie do 20 s prechodom cez základ 10 pomocou dopočítania. Sčítanie do 20 s prechodom cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Sčítanie do 20 s prechodom cez základ 10 a odčítanie bez prechodu. |
PZ 1: s.18 – 21 U: od s. 14 |
|
3. |
Odčítanie pomocou rozkladu 2 Odčítanie pomocou dopočítania 1 Odčítanie pomocou grafického znázornenia 1 G: Bod a úsečka 1 |
Odčítanie do 20 s prechodom cez základ 10 rozkladom menšiteľa. Odčítanie do 20 s prechodom cez základ 10 pomocou dopočítania. Odčítanie do 20 s prechodom cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Precvičovanie pojmu bod, propedeutika úsečky. |
PZ 1: s. 22-25 U: od s. 20
PZ G 1: s. 8 U: od s. 76 |
|
4. |
Počítanie do 20 s prechodom cez základ 10 2 |
Sčítanie a odčítanie do 20 s prechodom cez základ 10. Precvičovanie. |
U: od s. 20
|
XI. |
1. |
Počítanie do 20 s prechodom cez základ 10 5 |
Sčítanie a odčítanie do 20 s prechodom cez základ 10. Precvičovanie. Slovné úlohy. Projektová strana so slovnými úlohami. |
PZ 1: s. 26 – 31 U: od s. 20
|
|
2. |
Využitie počítania do 20 v rôznych úlohách 4 G: Bod, úsečka, priamka 1 |
Sčítanie a odčítanie do 20 s prechodom cez základ 10. Precvičovanie. Slovné úlohy. Propedeutika pojmov priama čiara, priamka a úsečka. |
PZ 1: s. 32 – 35 U: od s. 20 PZ G 1: s. 9 U: od s. 76 |
|
3. |
Využitie počítania do 20 v rôznych úlohách 4 G: Bod, úsečka, priamka 1 |
Precvičovanie. Pamäťové spoje v obore do 20 s prechodom cez základ 10. Tvorba príkladov na sčítanie a odčítanie k danej situácii. Slovné úlohy. Rysovanie bodov, úsečiek. |
PZ 1: s. 36 – 39 U: s. od 20 PZ G 1: s. 10 U: od s. 76
|
|
4. |
Využitie počítania do 20 v rôznych úlohách 4 G: Bod, úsečka, priamka 1 |
Precvičovanie. Pamäťové spoje v obore do 20 s prechodom cez základ 10. Diagnostikovanie miery osvojenia poznatkov, projektová strana. Vyznačovanie bodov a úsečiek na geometrických tvaroch. |
PZ 1: s. 40 – 42 U: od s. 20 PZ G 1: s. 11 U: od s. 76 |
XII. |
1. |
Čítanie, písanie čísel (celých desiatok) do 100 2 Číselný rad do 100 –celé desiatky 2 G: Bod, úsečka, priamka 1 |
Oboznamovanie sa s číslami do 100 – s celými desiatkami – ich čítanie a písanie. Určovanie počtu. Vytváranie skupín vecí. Rysovanie bodov, úsečiek. Vyznačovanie bodov, ktoré ležia/neležia na úsečke. |
PZ 1: s. 43 – 44 U: od s. 30 PZ G 1: s. 12 U: od s. 76 |
|
2. |
Počítanie do 100 – sčítanie a odčítanie celých desiatok 5 |
Sčítanie a odčítanie celých desiatok. Porovnávanie čísel na číselnej osi. Rozklad čísel na celé desiatky. Číselný rad do 100. Slovné úlohy. Počítanie v obore do 100 v tabuľke. Projektová strana. Porovnávanie. |
PZ 1: s. 45 –49 U: od s. 30 |
|
3. |
Počítanie do 100 – sčítanie a odčítanie celých desiatok 3 |
Sčítanie a odčítanie celých desiatok. Porovnávanie čísel na číselnej osi. Rozklad čísel na celé desiatky. Číselný rad do 100. Slovné úlohy.
|
U: od s. 30 |
|
4-5 |
|
|
Vianočné |
I. |
1. |
|
|
prázdniny |
|
2. |
Oboznamovanie sa s číslami do 100 1 Zápis dvojciferných čísel 2 Rozklad čísel do 100 na desiatky a jednotky 1 G: Bod, úsečka, priamka 1 |
Čísla v obore do 100. Dvojciferné čísla, desiatky, jednotky. Orientácia v číselnom rade do 100. Usporiadanie čísel. Zápis čísla pomocou grafického znázornenia. Zápis čísla vyjadreného slovom. Rysovanie bodov, úsečiek. Geometrické tvary.
|
PZ 1: s. 50 – 53 U: od s. 30 PZ G 1: s. 13 U: od s. 76 |
|
3. |
Rozklad čísel do 100 na desiatky a jednotky 1 Usporiadanie 1 Porovnávanie do 100 1 Počítanie do 100 1 Bod, úsečka, priamka 1
|
Rozklad čísel na desiatky a jednotky. Číselný rad do 100 (rastúci, klesajúci) Usporiadanie. Zápis a porovnávanie čísel do 100 pomocou radu čísel. Pravidlá porovnávania do 100. Rozklad čísla na desiatky a jednotky formou sčítania. Rysovanie úsečiek, iné označenie priamok. |
PZ 1: s. 54 – 57 U: od s. 30 PZ G 1: s. 14 U: od s. 76
|
|
4. |
Rozklad čísel do 100 na desiatky a jednotky 1 Usporiadanie 1 Porovnávanie do 100 1 Počítanie do 100 1
|
Rozklad čísel na desiatky a jednotky. Číselný rad do 100. Zápis čísla vyjadreného slovom. Počítanie do 100 – celé desiatky a jednotky. Projektová strana. Porovnávanie čísel do 100. Kombinatorika. |
PZ 1: s 58 – 61 U: od s. 30 |
II. |
1. |
Porovnávanie čísel 1 Počítanie do 100 – celé desiatky a jednotky, číselný rad 2 G: Práca s priestorovými útvarmi 1 |
Rozklad čísel na desiatky a jednotky. Číselný rad do 100. Počítanie do 100 – celé desiatky a jednotky. Určovanie čísla, ktoré sa nachádza medzi dvoma číslami na číselnej osi. Kombinatorika. Diagnostikovanie miery osvojenia poznatkov. Slovné úlohy. Priestorové útvary kocka, guľa, valec – ich vyhľadávanie, vyfarbovanie, určovanie počtu.
|
PZ 1: s 62 – 65 U: od s. 30 PZ G 1: s. 15 U: od s. 76 |
|
2. |
Sčítanie čísel do 100 bez prechodu cez 10 2 Odčítanie čísel do 100 bez prechodu cez 10 3 |
Sčítanie dvojciferného a jednociferného čísla bez prechodu cez základ 10 – pomocou rozkladu. Sčítanie dvojciferného a jednociferného čísla bez prechodu cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Odčítanie dvojciferného a jednociferného čísla bez prechodu cez základ 10 pomocou rozkladu. Odčítanie dvojciferného a jednociferného čísla bez prechodu cez základ 10 pomocou grafického znázornenia.
|
PZ 2: s. 1 – 5 U: od s. 42 |
|
3. |
Sčítanie a odčítanie do 100 bez prechodu cez 10 4 G: Rovinné tvary a priestorové útvary 1 |
Precvičovanie sčítania a odčítania dvojciferného a jednociferného čísla bez prechodu cez základ 10. Slovné úlohy. Projektová strana. Rovinné tvary a priestorové útvary.
|
PZ 2: s. 6 – 9 U: od s. 42 PZ G 2: s. 1 U: od s. 76 |
|
4. |
|
|
Jarné prázdniny |
III. |
1. |
Sčítanie celých desiatok a dvojciferných čisel 2 Odčítanie celých desiatok od dvojciferných čisel 2
Úsečka 1 |
Sčítanie celej desiatky pomocou rozkladu a grafického znázornenia. Odčítanie celej desiatky pomocou rozkladu a grafického znázornenia. Precvičovanie sčítania a odčítania celej desiatky.
Rysovanie úsečiek. |
PZ 2: s. 10 – 13 U: od s. 47 PZ G 2: s. 2 U: od s. 76 |
|
2. |
Sčítanie a odčítanie celých desiatok a dvojciferných čísel 5 |
Precvičovanie sčítania a odčítania dvojciferného a jednociferného čísla bez prechodu cez základ 10. Precvičovanie sčítania a odčítania celej desiatky Slovné úlohy. Precvičovanie sčítania do celej desiatky. Precvičovanie odčítania od celej desiatky.
|
PZ 2: s. 14 –19 U: od s.47 |
|
3. |
Sčítanie dvoj a jednociferného čísla s prechodom cez 10 4 G: Bod a úsečka 1 |
Sčítanie s prechodom cez základ 10 pomocou rozkladu jednotiek. Precvičovanie sčítania s prechodom cez základ 10. Rysovanie bodov a úsečiek. Bod leží a neleží na úsečke. |
PZ 2: s. 20 – 23 U: od s. 51 PZ G 2: s. 3 U: od s. 76
|
|
4. |
Sčítanie dvoj a jednociferného čísla s prechodom cez 10 4 Vlastnosti sčítania – komutatívnosť, asociatívnosť 1 G: Propedeutika jednotiek dĺžky. Jednotka dĺžky – cm 1 |
Sčítanie s prechodom cez základ 10 pomocou rozkladu dvojciferného čísla. Číselné rady, logické pojmy. Sčítanie s prechodom cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Komutatívnosť sčítania. Precvičovanie sčítania s prechodom cez základ 10. Dĺžka úsečky. Jednotky dĺžky. Jednotka dĺžky – centimeter (cm), ako pomôcka na meranie.
|
PZ 2: s. 24 – 26 U: od s. 51 PZ G 2: s. 4, 5 U: od s. 76 |
|
5. |
|
|
Veľkonočné prázdniny |
IV. |
1. |
Odčítanie jednociferných čísel od dvojciferných s prechodom cez 10 5 |
Odčítanie s prechodom cez základ 10 pomocou rozkladu jednotiek. Porovnávanie čísel v obore do 100. Logické pojmy: pravda – nepravda. Odčítanie s prechodom cez základ 10 pomocou rozkladu dvojciferného čísla. Číselné rady. Odčítanie s prechodom cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Slovné úlohy.
|
PZ 2: s. 27 – 32 U: od s. 51
|
|
2. |
Sčítanie a odčítanie jedno a dvojciferných čísel s prechodom cez 10 5 |
Precvičovanie sčítania a odčítania s prechodom cez základ 10. Porovnávanie čísel v obore do 100. O koľko viac? O koľko menej? Slovné úlohy. Projektová strana. |
PZ 2: s. 33 – 36 U: od s. 51
|
|
3. |
Sčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez 10 3 |
Sčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10 pomocou rozkladu druhého sčítanca na desiatky a jednotky. Sčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10 pomocou rozkladu obidvoch sčítancov na desiatky a jednotky. Sčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Precvičovanie sčítania dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10. Slovné úlohy.
|
PZ 2: s. 37 – 40 U: od s. 58 |
|
4. |
Odčítanie dvojciferného čísla od dvojciferného bez prechodu cez 10 3 |
Odčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10 pomocou rozkladu menšiteľa na desiatky a jednotky. Odčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10 pomocou rozkladu menšenca a menšiteľa na desiatky a jednotky. Priraďovanie. Odčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Precvičovanie odčítania dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10. Postupnosť a tabuľky. Slovné úlohy. |
PZ 2: s. 41 – 43 U: od s. 58
|
V. |
1. |
Sčítanie a odčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez 10 3 Diagnostika miery osvojenia poznatkov 1 |
Diagnostikovanie miery osvojenia poznatkov. Projektová strana. |
PZ 2: s. 44 – 46 U: od s. 58
|
|
2. |
Písomné sčítanie a odčítanie do 100 bez prechodu cez 10 3 G: Jednotky dĺžky. Meranie dĺžky 1 |
Písomné sčítanie dvoch dvojciferných čísel bez prechodu cez základ 10. Písomné odčítanie dvojciferného čísla od dvojciferného čísla bez prechodu cez základ 10. Precvičovanie písomného sčítania a odčítania bez prechodu cez základ 10. Slovné úlohy. Vzdialenosť, dĺžka úsečky, jednotky dĺžky. Rysovanie úsečky danej dĺžky. Odhad dĺžky úsečky, meranie úsečky. |
PZ 2: s. 47 – 50 U: od s. 61 PZ G 2: s. 6, 7 U: od s. 76 |
|
3. |
Sčítanie dvojciferných čísel s prechodom cez 10 4
G: Jednotky dĺžky. Meranie dĺžky 1 |
Sčítanie dvoch dvojciferných čísel s prechodom cez základ 10 pomocou rozkladu druhého sčítanca. Sčítanie dvoch dvojciferných čísel s prechodom cez základ 10 pomocou rozkladu obidvoch sčítancov. Sčítanie dvoch dvojciferných čísel s prechodom cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Precvičovanie sčítania s prechodom cez základ 10. Slovné úlohy. Pojmy logiky. Vzdialenosť, dĺžka úsečky, jednotky dĺžky – 1 meter (m). Meranie a porovnávanie dĺžky úsečky.
|
PZ 2: s. 51 – 54 U: od s. 66 PZ G 2: s. 8 U: od s.76 |
|
4. |
Odčítanie dvojciferných čísel s prechodom cez 10 3 G: Jednotky dĺžky. Meranie dĺžky. Porovnávanie úsečiek podľa ich dĺžky 2 |
Odčítanie dvojciferného čísla od dvojciferného čísla s prechodom cez základ 10 pomocou rozkladu menšiteľa. Odčítanie dvojciferného čísla od dvojciferného čísla s prechodom cez základ 10 pomocou grafického znázornenia. Vzdialenosť, dĺžka úsečky, jednotky dĺžky. Odhad, meranie a porovnávanie úsečiek podľa ich dĺžky. Rysovanie úsečiek.
|
PZ 2: s. 55 – 56 U: od s. 66 PZ G 2: s. 9 – 10 U: od s.76 |
VI.
|
1. |
Sčítanie a odčítanie čísel s prechodom cez 10 1 Písomné sčítanie s prechodom cez 10 2 Písomné sčítanie viacerých sčítancov s prechodom cez 10 1 G: Jednotky dĺžky. Meranie dĺžky 1
|
Precvičovanie sčítania a odčítania s prechodom cez základ 10. Slovné úlohy. Pojmy logiky. Číselná os. Usporiadanie čísel v obore do 100. Písomné sčítanie dvoch dvojciferných čísel s prechodom cez základ 10. Vzdialenosť, dĺžka úsečky, jednotky dĺžky – decimeter (dm). Meranie dĺžky. Príprava na premieňanie jednotiek dĺžky. Rysovanie úsečiek a časti obrázkov.
|
PZ 2: s. 57 – 59 U: od s. 67 PZ G 2: s. 11,12 U: od s.76 |
|
2. |
Písomné odčítanie s prechodom cez 10 2 Písomné sčítanie a odčítanie s prechodom cez 10 2 G: Jednotky dĺžky. Meranie dĺžky 1
|
Písomné odčítanie dvojciferného čísla od dvojciferného čísla s prechodom cez základ 10. Manipulácia s peniazmi. Precvičovanie pamäťového a písomného sčítania a odčítania s prechodom cez základ 10. Slovné úlohy. Skúška správnosti. Poradie. Porovnávanie úsečiek podľa ich dĺžky. Odhad a meranie dĺžky čiar. |
PZ 2: s. 60 – 62 U: od s. 69 PZ G 2: s. 13 U: od s.76 |
|
3. |
Sčítanie a odčítanie prirodzených čísel v obore do 100 4 G: Budovanie telies z kociek podľa vzoru alebo podľa obrázka. Stavba jednoduchých telies 1 |
Diagnostikovanie miery osvojenia poznatkov. Projektová strana. Budovanie telies z kociek, rôzne pohľady. Stavba jednoduchých telies. |
PZ 2: s. 63 – 66 U: od s. 71 PZ G 2: s. 14,15 U: od s.76 |
|
4. |
Súhrnné opakovanie 5 |
|
|
|
5. |
|
|
|